Artikel 6: Waarborg en schade
Artikel 6.1 De waarborg
Bovenop de huurprijzen, wordt een waarborg van 300 euro per scooter aangerekend. De waarborg die voor de scooters betaald wordt dekt de kost bij verdwijning diefstal of totaalverlies van de scooter en toebehoren niet. De waarborg wordt via overschrijving of cash/bancontact betaald en wordt uiterlijk binnen de 10 werkdagen na de verhuring terug betaald. Als de huurder de e-chopper en toebehoren niet op de vooraf overeengekomen einddatum heeft ingeleverd, is de huurder gehouden binnen drie dagen een bedrag van €3000 per e-chopper aan verhuurder te voldoen. Wanneer de maximale huurtijd overschreden wordt, zal er een extra bedrag van €7,50 per e-chopper per kwartier in rekening gebracht worden. Wanneer u vroegtijdig terug bent blijft de volledige huurprijs intact.
Artikel 6.2 Toestand van de scooter voor vertrek
Voor vertrek wordt een check-up van de scooter gedaan in het bijzijn van alle betrokken partijen. De scooters dienen zich in dezelfde staat als waarin ze zich tijdens de check-up bevonden, terug te worden afgeleverd op de plaats van vertrek (tenzij andersluidende uitdrukkelijk afwijkende afspraken).
Artikel 6.3 De verzekering
De verhuurder heeft een BA-verzekering voor elk scooter conform de wet. Schadegevallen zullen aan de verzekering aangegeven worden. Bij dekking geldt een franchise/vrijstelling van 1.000€. De franchise zal door de huurder/bestuurder zelf betaald worden bij enige schade of enig ongeval. Bij niet dekking kan dit niet op de verhuurder verhaald worden.
Artikel 6.4 De aansprakelijkheid
Easea Rider is niet aansprakelijk voor enige schade, direct of indirect en van welke aard dan ook, aan de huurder of derden, ongeacht de wijze waarop deze is ontstaan en door de personen door wie zij is veroorzaakt, behoudens voor zover de schade het directe gevolg is van een fabricagefout of toerekenbare nalatigheid van ER, in welk geval ER slechts is gehouden om de schade te vergoeden tot ten hoogste het bedrag van de door haar verzekering gedane uitkering. EA verplicht het gebruik van helmen.
De verhuurder is evenmin aansprakelijk voor schade of pech ten gevolge van weersomstandigheden.
Wanneer zich tijdens de rit een mankement of ongeval voordoet of schade aan, verlies of diefstal van de e-scooter vastgesteld wordt, dient de huurder/bestuurder:
- de verhuurder onmiddellijk te verwittigen op het nummer 050 500 229 (gsm …)
Er zal zo snel als mogelijk opgetreden worden. - bovendien (bij ongeval) dienen de verbalisanten ook onmiddellijk ingelicht te worden door de huurder. Er zal dan ook een aangifte worden opgemaakt.
De huurder en/of bestuurder in kwestie is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de op te stellen proces verbalen. Bij aankomst worden de scooters opnieuw gecontroleerd;
- Zichtbare schade (o.a. ontbrekende onderdelen, schade aan binnen- of buitenkant, diefstal van onderdelen, ... ) wordt van de waarborg in mindering gebracht. De schade die de borg zou overstijgen, wordt integraal op de huurder verhaald.
- Verborgen schade, die pas n.a.v. de grondige controle opduikt (zoals - niet-limitatief opgesomd - o.a. kosten van reparatie aan de motor en/of de mechaniek ten gevolge van een slecht/verkeerd gebruik van de huurder, kosten van foutief gebruiken, ... ) zal eveneens op de huurder verhaald worden.
- Opzettelijk verzwegen schade (zowel zichtbare als onzichtbare schade) bij inlevering wordt gesanctioneerd met 100 kost per schadepost, bovenop de herstelkost.
Bij schade is steeds een extra administratieve kost van 75,- euro per scooter verschuldigd. De verhuurder behoudt zich het recht voor om de borg zolang in te houden tot de factuur van herstelling er is of tot na de uitspraak van de bevoegde rechtbank of tot na het standpunt van de verzekeringsmaatschappij.
De verhuurder behoudt zich tevens het recht voor om de integrale inkomstenderving gedurende de periode van niet-beschikbaarheid van de scooter (-s) in kwestie te verhalen op de schadeverwekker. Zij zal deze inkomstenderving bewijzen aan de hand van verzoeken tot reservatie die zij dient af te zeggen (hetzij van een of enkele individuen, hetzij van een hele groep).
De schade wordt steeds hersteld bij een officiële dealer, aangesteld door de verhuurder. Deze zal binnen de 14-dagen vanaf de inlevering een schadebestek overmaken aan de verhuurder die dit bestek per kerende aan de huurder zal bezorgen. De huurder heeft 7 werkdagen de tijd zich schriftelijk akkoord of niet akkoord te verklaren.
Geen reactie binnen deze termijn, betekent een stilzwijgend akkoord met het bestek. De vordering is daarna uitvoer- en/of opeisbaar. Niet-akkoord zal steeds gepaard gaan met een ernstig tegenbestek, afgeleverd door een expert, op eigen kost van de klant. Elk ander nietakkoord is ongegrond en staat gelijk met een akkoord waarna de vordering uitvoer- en/of opeisbaar is.
Bij een gemotiveerd niet-akkoord, heeft de verhuurder de keuze om hetzij alsnog een akkoord te bewerkstelligen, hetzij de zaak aan een derde expert voor te leggen, hetzij de zaak voor de bevoegde rechtbank te brengen. De huurder is tevens volledig aansprakelijk voor diefstal en/of schade aangebracht door derden.